Siirry pääsisältöön

Vasatokka, Inari

Nuorisofoorumi pidettiin lauantaina tammikuun 25. päivä Inarissa johon Tornion nuorisoneuvostosta lähti mukaan puheenjohtaja Jenna sekä kaksi jäsentä Sesilia ja Ville. Lähdimme perjantaina linja-autolla Torniosta ajelemaan kohti Inaria. Otimme matkanvarrelta kyytiin muitakin nuorisovaltuutettuja, esim. Keminmaasta ja Tervolasta. Saavuimme illalla Inarin majoituspaikkaamme Vasatokkaan, jossa jo odottikin lisää nuorisovaltuustojen jäseniä ympäri Lappia.
          Lauantaiaamuna bussi suuntasi kohti Sajosta, paikkaa missä reissun virallinen osuus eli foorumi pidettiin. Paikalla oli nuorison edustukset Tornion lisäksi Kemistä, Keminmaasta, Tervolasta, Rovaniemeltä, Inarista, Sallasta sekä saamelaiskäräjien nuorisoneuvostosta. Kokouksen alussa saamelaiset kertoivat hieman saamelaisista sekä saamelaiskäräjistä. Sen jälkeen muut nuoret kertoivat oman kunnan tilanteista esimerkiksi päättäjien ja nuorisoneuvoston yhteistyön toimivuudesta. Paikalle oli tullut nuoria myös Venäjältä ja Norjasta. Venäläiset esittelivät meille oman nuorisotalo Mr. Pinkin jota vetää vapaaehtoiset nuoret ja jonka tarkoitus on jakaa tietotaitoa muille nuorille jotka haluavat esimerkiksi kehitellä jotain omaa ideaansa. Norjalaisnuori sen sijaan esitteli oman kaupunkinsa Altan nuorisotalo Husetin jota käytetään pääosin harrastetilana. Foorumin lopuksi rovaniemeläisnuori Eelis Palokangas piti puheenvuoron Lapin piirin Nuva Ry:stä.
          Kattavan foorumin jälkeen lähdettiin kaikki iloisin mielin linja-autolla takaisin Vasatokkaan, jonne oli järjestetty Vasatokan 10-vuotispäivän kunniaksi Rajarock-konsertti. Ilta oli mahtava, kului jammaillessa hyvän musiikin tahtiin. Konsertin jälkeen vielä saunottiin ja nuorten kanssa keskusteltiin yömyöhään kaikenlaista.
          Sunnuntaiaamuna muutaman tunnin yöunien ja aamupalan jälkeen lähdimme takaisin Torniota kohti. Kaikenkaikkiaan reissu oli todella mukava, lisää tällaisia!

Sesilia Tofferi

Kuvia nuorisofoorumista:

Inarin nuorisovaltuuston puheenjohtaja Jaakko Joentakanen sekä varapuheenjohtaja Oona Pennanen puhuvat oman kunnan nuorten tilanteesta.

Nuorisofoorumin sihteeri Kaisa Tapiola-Länsman.

Kaikki nuorisofoorumiin osallistuneet nuoret samassa kuvassa!

Rajarockin huumaa:

Kuvat: Iina Körkkö

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin reissu 29.-31.10.2014

Keskiviikko 29.10 Aamulla kello 7.00 starttasi Tornion nuorisoneuvoston reissu Helsinkiin tapaamaan ministeri Kiurua ja Ruutiexpo tapahtumaan. Tapasimme kaikki toisemme aamulla Tornion ja Haaparannan rajalla sijaitsevassa matkakeskuksessa, josta lähdimme linja-autolla Kemin rautatieasemalle. Odottelimme hetken junaa ja lähdimme kohti Helsinkiä. Junassa mietimme vielä kysymyksiä mitä esittäisimme Kiurulle seuraavana päivänä ja tutustuimme vielä Ruutiexpo tapahtumaan paremmin. Saavuimme Helsinkiin 17.00 ja kävimme ostamassa kulkukortit metroon, ratikkaan yms. kaikille kolmeksi päiväksi, jotta meidän olisi helpompi kulkea. Sen jälkeen tapasimme Inarin Nuorisovaltuuston porukan, ja lähdimme heidän kanssa syömään. Syömisen jälkeen menimme Helsingin kaupungintalolle katsomaan seuraavan päivän pistettämme ja laittamaan tavaroita hieman paikoilleen. Tämän jälkeen lähdimme majapaikallemme Vallilaan. Pääsimme majapaikkaamme ja sinne tuli myös Inarin Nuorisovaltuusto ja Saamelaiskäräjien nu
TORNION NUORISONEUVOSTO Nuorisoneuvoston toimintaideana on parantaa nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia, tutustuttaa nuoret kunnalliseen päätöksentekoon, kannustaa nuor ia ajamaan omia etujaan, estää nuorten passivoitumista sekä saada oman kunnan nuorten ääni kuulumaan kaikkia nuoria koskevissa asioissa. Yhteydenotto: e-mail: nuorisoneuvosto@tornio.fi puheenjohtaja: Eetu Miettinen v.puheenjohtaja: Miro Keränen sihteeri: Miia Mylläri

Tornion nuorisoneuvoston kokous 15.3.2017

Tornion nuorisoneuvosto                                                                     kokous Pöytäkirja Aika:              15.3.2017 klo 14.00                                                        Paikka: Taukotupa Jan-mikael Hakomäki                                                                          Eetu Miettinen pj. Milla Pohjolainen                                                                                 Anniina Glader   Noora Lokkinen                                                                                   Miro Keränen (poistui 15.30) Kari Juntura                                                                                            Miia Mylläri siht.   Vili-Matias Rajaluoto 1.        Kokouksen avaaminen                       Kokous avattiin klo 14.25 2.        Laillisuuden ja Päätösvaltaisuuden toteaminen Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.       3. Esityslistan hyväksyminen                       Esity