Jep, terveisiä Barentsin
nuorisoseminaarista. Kyseessä oli kolmen päivän reissu
Rovaniemelle Opetus- ja Kulttuuriministeriön järjestämään
nuorten seminaariin, jonka tapahtumapaikka oli Santa Claus Hotelli.
Tapahtuman tarkoituksena oli kehitellä kehitysideoita Barentsin
alueelle neljässä eri kategoriassa: työllisyys ja yrittäjyys,
osallisuus, identiteetti ja koulutus. Meidät oli jaettu työryhmiin
jo ennen tapahtuman alkua.
Matkustusmaanantai 15.9.
Kuva: Tero Titoff |
Nyt päästiin asiaan. Aamulla
ainoastaan kuunneltiin eri henkilöiden puheita. Eihän siinä
mitään, mutta puhekieli oli englanti. Lounaan jälkeen aloimme
ryhmätyöskentelimme aina sinne illalliseen asti. Ennen illallista
meille annettiin hetkinen vapaa-aikaa, jolloin kävimme tekemässä
flash mobin Sampokeskuksessa. Koko maan kattava #nuvatlakiin flash
mob oli ennalta suunniteltu ja huikea suoritus. Toivottavasti se
kantoi hedelmää.
Kuva: Tero Titoff |
Paluu-keskiviikko 17.9.
Kuva: Tero Titoff |
Kiitos muille nunelaisille kun he
potkivat minut matkaan puolipakolla.
Paula Kronqvist
PS. Kiitokset Tero Titoffille mahtavista kuvista :)
Yhteenveto työryhmätyöskentelystä
PS. Kiitokset Tero Titoffille mahtavista kuvista :)
Yhteenveto työryhmätyöskentelystä
Työllisyys ja Yrittäjyys
On todettu fakta, että nuorissa on
tulevaisuus. Lisäksi faktana esitettiin, että Barentsin alueelta
nuoret muuttavat pois eri syistä. Koska alue on iso, ongelma on iso
ja iso ja laaja on myös nuoriso. Yhtenä ratkaisuna esitettiin, että
keskitytään elämänringin nuoruusvaiheeseen, autetaan nuoria
työelämään pääsyssä ja herätetään heissä kiinnostus jo
varhain. Yrittäjyydessä nuoria kannustetaan ja autetaan parhaan
mukaan. Lisäksi pyritään saamaan paikalliset markkinat globaalille
tasolle.
Osallisuus
Ensin nimettiin aihe ja ongelma. Osallisuus on osa jokapäiväistä elämäämme. Sitä tapahtuu koko ajan ympärillämme. Se sekä yhdistää ja vahvistaa meitä, mutta myös rajoittaa tietyillä tahoilla. Tämä rajoitus pitäisi poistaa. Ratkaisukeinoksi löytyi mm. että usko ihmisiin ja varsinkin nuoriin vahvistuisi entisestään. Koska nuoret ovat tulevaisuutemme, he voivat muuttaa maailman. Meidän tarvitsee informoida nuoria vaikuttamisen ja osallisuuden mahdollisuuksista. Nuorille pitää antaa mahdollisuuksia. Nuoret tarvitsevat roolimalleja ja inspiraation lähteitä. Ja jotta vaikuttaminen onnistuu Barentsin alueella, nuorille pitää antaa enemmän informaatiota Barentsin alueesta. Lisäksi nuorille pitää luoda pohja vaikuttamiselle. Sama pohja voi päteä myös poismuutossa. Kun on jotain mistä pitää kiinni, siitä ei halua luopua. Lentäväksi lauseeksi esitettiin ”We want to build the wall, not just paint it”. Meidän tulisi ohjata nuoria, antaa heille vastuuta ja luottaa heihin, jotta he oppivat luottamaan itseensä ja oppimaan vaikuttamaan osallistumalla. Yksi kulmakivistä olikin, että nuoret pitää saada yrittämään. Yrittänyttä ei laiteta.
Identiteetti
Ensin nimettiin aihe ja ongelma. Osallisuus on osa jokapäiväistä elämäämme. Sitä tapahtuu koko ajan ympärillämme. Se sekä yhdistää ja vahvistaa meitä, mutta myös rajoittaa tietyillä tahoilla. Tämä rajoitus pitäisi poistaa. Ratkaisukeinoksi löytyi mm. että usko ihmisiin ja varsinkin nuoriin vahvistuisi entisestään. Koska nuoret ovat tulevaisuutemme, he voivat muuttaa maailman. Meidän tarvitsee informoida nuoria vaikuttamisen ja osallisuuden mahdollisuuksista. Nuorille pitää antaa mahdollisuuksia. Nuoret tarvitsevat roolimalleja ja inspiraation lähteitä. Ja jotta vaikuttaminen onnistuu Barentsin alueella, nuorille pitää antaa enemmän informaatiota Barentsin alueesta. Lisäksi nuorille pitää luoda pohja vaikuttamiselle. Sama pohja voi päteä myös poismuutossa. Kun on jotain mistä pitää kiinni, siitä ei halua luopua. Lentäväksi lauseeksi esitettiin ”We want to build the wall, not just paint it”. Meidän tulisi ohjata nuoria, antaa heille vastuuta ja luottaa heihin, jotta he oppivat luottamaan itseensä ja oppimaan vaikuttamaan osallistumalla. Yksi kulmakivistä olikin, että nuoret pitää saada yrittämään. Yrittänyttä ei laiteta.
Identiteetti
Liikkeelle lähdettiin kysymällä,
mikä on identiteetti ja miten sitä voisi vahvistaa. Jokainen
Barentsin alueella tietää jotenkin minkälainen on Barentsin
identiteetti. Se on erilainen joka paikassa riippuen valtiosta ja
sijainnista. Identiteetille pitää saada näkyvyyttä ja se pitää
tuoda esille. Samalla pitää Barentsin alue tehdä tutuksi. Jos ei
tiedä mikä on Barentsin alue, ei tiedä mikä on barentsilainen
identiteetti. Ratkaisuksi identiteetin vahvistamiseen esitettiin,
että pitäisi saada lähettiläs Barentsin neuvostoista muihin
vaikutuselimiin kertomaan, mikä on Barentsin identiteetti. Lisäksi
jokainen meistä voi olla lähettiläs. Jokainen meistä voi
kasvattaa tietoisuutta Barentsin alueesta. Barents olet sinä, se
olen minä, se olemme me. Barentsille pitäisi myös tehdä brändi,
josta se tulisi tunnetuksi.
Koulutus
Nykypäivän nuoret törmäävät
moniin ongelmiin koulutusta miettiessä. Valinnan vaikeus ja
informaation puute ovat näistä suurimmat. Ja kun he sitten
päättävät lähteä muualle opiskelemaan, he luultavasti jäävät
sille tielle. Barentsin alueella suurimmat ongelmat ovat pieni
tarjonta koulutuksissa ja pitkät välimatkat. Ratkaisuja ongelmaan:
vaihto-oppilailta voimme saada informaatiota muista alueista ja
napata sieltä ideoita omien ongelmiemme ratkaisemiseen. Lisäksi
opimme uusia tietoja, taitoja ja kielitaitoa. Tällä alueella
pitäisi järjestää tästä alueesta koskevia koulutuksia ja
kursseja tämän alueen toiminnoista, kulttuurista jne. Nuorille
pitäisi järjestää ohjelmia ja aktiviteetteja, mitkä auttaisivat
nuorten pysymiseen alueella. Lisäksi nuorille pitäisi tuoda
selkeästi esille oman kotikaupunkinsa nuorisopalvelutarjonta. Eräänä
ratkaisu”heittona” esitettiin, että pienille alueille, kuten
esim. Barentsin alueelle, pitäisi saada oma yliopisto. Tällöin
opiskelumahdollisuudet paranevat, työpaikat lisääntyvät, alueen
tuntemus kasvaa ja ulkopaikkakuntalaiset kiinnostuvat tästä
alueesta entistä enemmän.
Loppupaneeli
Loppupaneeli
- Nuoret
pitäisi saada tajuamaan, että ainoastaan he voivat rakentaa ja
parantaa Barentsin aluetta. He ovat kehittäjiä, me olemme
kehittäjiä.-
- Aikuisten
ei pitäisi rakentaa yksin Barentsin aluetta; nuorten on oltava
mukana rakentamisessa. Apuna voidaan käyttää nuorten projekteja,
ohjelmia ja ryhmiä, jne., jotka aktivoivat nuoria.
- Kun
on jotain pysyvää ja arvokasta, josta haluaa pitää kiinni, jota
ei halua menettää ja jota arvostaa, sen vuoksi haluaa jäädä.
Nuorten kanssa pitäisi järjestää tällaisia tai tähän suuntaan
tähtääviä tapahtumia ja projekteja jotta yllä oleva ajatus
iskostuisi nuorten mieleen. Ja vaikka nuori lähtisikin, hän haluaa
– juuri sen arvostamansa vuoksi – tulla takaisin. ”Home is
where the heart is” -periaate.
- Nuoret
voivat olla ja ovat apuna aikuisille Barentsin alueen
kehittämisessä.
- Nuorille
pitää asettaa sääntöjä, jotka eivät rajoita vaan päinvastoin
antavat mahdollisuuksia. Nuorilla pitää olla roolimalleja,
käveleviä esimerkkejä, joihin samaistua, jotta nuoret voivat itse
olla käveleviä esimerkkejä.
- Barentsin
alueen tietoisuutta pitää lisätä. Jos jokainen seminaarin
läsnäoleva (60) kertoo Barentsista 10 ystävälle ja he edelleen
kahdelle ystävälle, niin Barentsista tietää kaiken kaikkiaan
1200 henkilöä lisää.
- Työpaikat
ovat avainasemassa nuorten jäämiseen. Ilman työpaikkaa nuorella
ei ole olopaikkaa ja olotilaa, jotka toimisivat perustan
rakentamisena perheelle, omalle elämälle, yhteiselle elämälle.
Näin pysyvyyttä ei synny.
Kommentit
Lähetä kommentti